El Servei de Salut restableix el dret a l'assistència sanitària universal i gratuïta a les persones estrangeres en situació irregular i sense recursos
Podran accedir a la totalitat de la cartera de serveis disposant dels mateixos drets que qualsevol resident de les Illes Balears
El Servei de Salut restableix el dret a l’assistència sanitària universal i gratuïta a les persones estrangeres que resideixen irregularment i sense recursos a les Illes Balears. A instàncies del Govern, el director general del Servei de Salut ha redactat una instrucció que possibilita que aquest col·lectiu pugui accedir a la totalitat de la cartera de serveis disposant dels mateixos drets que qualsevol resident al territori balear. Es torna així a la situació prèvia de l’aprovació del Reial decret 1192/2012 —que regula la condició d’assegurat i beneficiari—, que va excloure aquest col·lectiu limitant-li l’accés a la sanitat.

Aquesta mesura es farà efectiva l’endemà d’haver estat publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Amb el reconeixement d’aquest dret, els nous usuaris tendran garantit l’accés a l’atenció primària, a l’atenció hospitalària i a la prestació farmacèutica. L’obtenció d’aquest dret serà a instàncies de la persona interessada, és a dir, que haurà de demanar cita telefonant al 971 225 772, del dilluns al divendres, de 8.00 a 17.00 h, per iniciar el procés.
El reconeixement del dret serà per períodes de 12 mesos, prorrogables. Els requisits per accedir seran els següents:
- Ser persona estrangera en situació administrativa irregular.
- No procedir de cap dels estats membres de la Unió Europea, de l’Espai Econòmic Europeu ni de Suïssa, ni dels països no comunitaris amb els quals Espanya tengui subscrit un conveni bilateral de seguretat social.
- No tenir dret al reconeixement per qualsevol altra administració de la condició d’assegurat o beneficiari.
- Tenir més de 18 anys (els menors tenen reconegut el dret a l’assistència sanitària en el Reial decret 1192/2012).
- No disposar de recursos econòmics.
Procediment
Inicialment, les persones interessades han de demanar cita al telèfon 971 225 772. Aquest servei els adreçarà a un dels punts d’atenció habilitats per gestionar els tràmits:
- seu dels Serveis Centrals del Servei de Salut (Palma)
- seu de la Gerència d’Atenció Primària (Palma)
- Centre de Salut Trencadors (s’Arenal de Llucmajor)
- Centre de Salut es Blanquer (Inca)
- Centre de Salut Torrent de Sant Miquel (sa Pobla)
- Hospital de Manacor
- Centre de Salut de Felanitx
- seu de la Gerència d’Atenció Primària de Menorca (Maó - es Castell)
- Centre de Salut Canal Salat (Ciutadella)
- seu de la Gerència d’Atenció Primària d’Eivissa (Sant Jordi de ses Salines)
- Centre de Salut de Sant Antoni de Portmany
- Hospital de Formentera
Una vegada entregada la documentació pertinent al punt d’assistència, es comprovarà que les dades identificatives són correctes, es confirmarà que la persona usuària compleix els requisits i es revisarà si disposa d’assistència sanitària pública per alguna altra via. També es verificaran les dades del nivell de renda amb l’Agència Tributària. Una vegada validat el registre, s’entregarà a la persona interessada un document de reconeixement del dret a l’assistència, amb una durada d’un any (prorrogable), que permetrà identificar-la dins el sistema de salut i poder fer un seguiment del seu historial i del pas per diferents centres sanitaris.
Aquest document serà vàlid a tot el territori del Sistema Nacional de Salut. El percentatge d’aportació farmacèutica canviarà si l’usuari es desplaça a una altra comunitat autònoma.
Per tal que els ciutadans interessats puguin estar informats sobre el procediment que s’ha de seguir, es repartiran 300 cartells informatius en cinc idiomes (català, castellà, anglès, francès i àrab) als diferents hospitals, centres de salut i unitats bàsiques de les Illes Balears. A més, es facilitarà informació a les diferents associacions i col·lectius d’immigrants implicats.
