Des de fa quinze anys, el 12,4 % de la població de les Illes Balears pateix o ha patit càlculs renals
El Servei d’Urologia de l’Hospital de Manacor i la Universitat de les Illes Balears presenten un programa informàtic per millorar el diagnòstic i el tractament dels pacients amb càlculs renals
El Servei d’Urologia de l’Hospital de Manacor i la Universitat de les Illes Balears han presentat un programa informàtic per millorar el diagnòstic i el tractament dels pacients amb càlculs renals. L’acte, presentat per la directora gerent de l’Hospital, Catalina Vadell, ha consistit en una sessió conjunta entre els nivells assistencials de l’atenció primària i l’atenció hospitalària per presentar un programa informàtic d’ajuda al diagnòstic i el tractament de la litiasi urinària. L’aplicació ha estat creada pel Dr. Fèlix Grases i la Dra. Antònia Costa per part de la Universitat de les Illes Balears i pel Dr. Benejam per part del Servei d’Urologia.
El conseller de Salut, Martí Sansaloni, ha assistit aquest a la presentació de la sessió de litiasi urinària que ha impartit el Dr. Joan Benejam a la sala d’actes del centre hospitalari.El conseller de Salut ha destacat la importància de la sessió, ja que la litiasi urinària té molta prevalença entre la població.

Es tracta d’un programa pioner arreu del món que suposa un innovador sistema per agilitar la pràctica mèdica i, per tant, facilitar el diagnòstic i la qualitat de vida dels pacients amb càlculs renals. En aquest sentit, el Servei d’Urologia ha estat capdavanter en l’aplicació del programa a les afeccions del ronyó, concretament les vinculades a la litiasi, que és el procés pel qual es formen càlculs renals —que poden derivar en els dolorosos còlics nefrítics—, molt freqüent a les Illes Balears.
Aquest programa informàtic permet guanyar rapidesa, control i seguiment dels pacients, segons ha explicat el Dr. Grases en la presentació. Per la seva part, el Dr. Benejam ha explicat que “s’ha d’anar més enllà del que és el tractament, ja que el futur està en la prevenció”. També ha destacat que la litiasi és molt prevalent, segons confirmen les darreres estadístiques: des de fa quinze anys, el 12,4 % de la població de les Illes Balears pateix o ha patit càlculs renals, sobretot a causa dels factors que hi influeixen negativament, com la humitat i les moltes hores de sol.
Durant la sessió, el Dr. Grases ha presentat el seu llibre Cálculos renales: tipos y prevención juntament amb els coautors, Antònia Costa i Rafael M. Prieto, investigadors del Grup d’Investigació en Litiasi Renal i Biomineralització de la Universitat de les Illes Balears. I per acabar s’ha projectat un vídeo sobre les distintes tècniques quirúrgiques actuals en el camp de la litiasi urinària que s’apliquen a l’Hospital de Manacor.
El conseller de Salut s’ha encarregat de cloure l’acte: ha destacat la implicació dels professionals en aquesta millora tan important per als pacients amb càlculs renals i ha remarcat la tasca del Servei d’Urologia, sempre al capdavant en temes de recerca i noves tècniques que tenguin com a finalitat aconseguir més qualitat en l’atenció dels pacients.
