En dos anys s’ha diagnosticat en cinquanta dels seixanta casos atesos per l’Equip d’Avaluació i Diagnòstic de la Sociabilitat i la Comunicació
L’Àrea de Salut de Menorca fa un estudi sobre els infants amb trastorn de l’espectre autista
L’Àrea de Salut de Menorca és pionera a les Illes Balears en la realització d’un estudi que pretén caracteritzar la població d’infants amb diagnòstic del trastorn de l’espectre autista (TEA) a partir de l’observació i les històries clíniques dels pacients. Es tracta d’un treball de l’Equip d’Avaluació i Diagnòstic de la Sociabilitat i la Comunicació (EADISOC) que du a terme el metge resident Aldo Raviolo i que es desenvoluparà durant els pròxims tres anys.
Amb aquest estudi transversal s’analitzaran alguns aspectes com ara l’edat dels pacients, on es troben les alteracions més importants, quins són els possibles factors de risc o quin especialista detecta els senyals d’alerta. Tota aquesta informació permetrà dibuixar un mapa molt complet sobre la realitat dels trastorns de l’espectre autista a Menorca.
Es tracta d’un pas més de la feina que desenvolupa l’EADISOC, un equip creat fa dos anys i que està format per la psiquiatra Susana Zaldívar, la psicòloga Pilar Gomila, la pediatra d’Atenció Primària Neus Pons i Sandra Cardona, de l’Equip d’Orientació Educativa i Psicopedagògica d’Educació, dependent del Consell Insular de Menorca. Està previst, a més, que en breu s’hi incorpori la logopeda de l’Hospital Mateu Orfila, Marcela López.

Segons explica Pilar Gomila, coordinadora de la Unitat Comunitària de Salut Mental de la Infància i l’Adolescència de Menorca i del mateix EADISOC, la creació de l’equip ha millorat moltíssim la detecció dels casos de TEA. Actualment, els infants en són diagnosticats quan tenen només dos anys, mentre que fins fa poc era difícil que fossin tractats abans d’haver-ne complit vuit. A més, en els darrers dos anys, en cinquanta dels seixanta casos atesos pels especialistes de l’EADISOC s’ha diagnosticat el trastorn de l’espectre autista o confirmat un diagnòstic previ.
A més de les sessions clíniques de seguiment i control i dels tallers que es preveu organitzar amb els pares dels infants amb TEA, enguany l’equip vol potenciar la feina que es fa a les escoles aportant més informació al professorat i als tutors sobre aquest trastorn i fent una tasca més intensa d’observació a les aules.
