Notícies

Servei de Salut de les Illes Balears (Ibsalut)

Els professionals de l’atenció primària varen atendre 1.781.268 consultes als centres de salut de les Illes Balears en el primer trimestre d’enguany

Avui, Dia Nacional de l’Atenció Primària

Els professionals de l’atenció primària varen atendre 1.781.268 consultes als centres de salut de les Illes Balears en el primer trimestre d’enguany

Amb la celebració d’aquesta diada es pretén reconèixer la tasca de tots els professionals que fan feina en el primer nivell de l’assistència sanitària

A l’atenció primària es resol el 85 % dels problemes de salut de la població

Els professionals de l’atenció primària varen atendre 1.781.268 consultes als centres de salut de les Illes Balears del gener al març de 2016. Els facultatius varen rebre 931.819 visites, amb una mitjana de 30 consultes per metge i dia. Per la seva banda, el personal d’infermeria va atendre 667.538 visites, amb una mitjana de 18,9 consultes per infermer i dia. Finalment, els pediatres varen atendre 181.911 visites, amb una mitjana de 23 consultes per facultatiu i dia. Quant a l’atenció domiciliària, es varen fer un total de 37.349 visites.

imagen

En els registres per illes, Mallorca va comptabilitzar 1.424.631 consultes; Menorca, 130.305, i Eivissa i Formentera, 229.332. A aquestes xifres cal afegir el nombre de consultes dels punts d’atenció continuada (PAC) i del Servei d’Urgències d’Atenció Primària (SUAP), que sumen un total de 259.429.

Amb la celebració avui del Dia Nacional de l’Atenció Primària es pretén recordar que a l’atenció primària es resol la major part dels problemes de salut que presenta la població (devers el 85 %) i això la configura com un pilar fonamental en el nostre sistema de salut. D’aquesta manera es pretén reconèixer la tasca de tots els professionals que hi fan feina, tenint en compte que la proximitat i la implicació d’aquests a l’hora d’oferir una atenció de qualitat suposen, en definitiva, una millora en l’eficàcia i en l’eficiència de la sanitat pública. De fet, s’han contractat 53 nous professionals d’atenció primària a les Illes Balears.

Una de les línies prioritàries de l’equip directiu actual és reforçar l’atenció primària amb una millora de la capacitat resolutiva dels seus professionals i els serveis d’urgències extrahospitalaris, i també dotar de més protagonisme la infermeria i preparar tota l’organització per als reptes del futur, entre els quals destaca tota l’estratègia de la patologia crònica.

El Servei de Salut ha presentat avui amb motiu del Dia de l’Atenció Primària un acte en el qual s’han explicat les línies estratègiques de l’atenció primària a les Illes Balears i el procés d’implantació de l’Estratègia de cronicitat. A l’acte ha assistit el Col·legi Oficial de Metges de les Illes Balears (COMIB);  la Societat Balear de Medicina Familiar i Comunitària (IBAMFIC); el Col·legi Oficial d’Infermeria de les Illes Balears (COIBA); l’Associació Balear d’Infermeria Comunitària (ABIC) ; la Societat de Pediatria Balear (SOPEBA); la Sociedad Española de Médicos de Atención Primaria (SEMERGEN); el Col·legi Oficial de Fisioterapeutes de les Illes Balears; l’Associació Balear de Comares i  el Col·legi Oficial de Psicologia de les Illes Balears (COPIB).

A la presentació de les línies estratègiques de l’atenció primària hi han participat els representants de les gerències de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera del Servei de Salut. Els principals temes que s’han tractat han estat l’atenció domiciliària, la gestió de casos, el pacient expert i la promoció i educació per a la salut.

Avenços i reptes de l’atenció primària

Des del desembre de 2015, els centres de salut d’atenció primària de les Illes Balears han ampliat l’atenció sanitària els horabaixes per millorar-hi l’accessibilitat a la població. Aquesta mesura ha permès a molts ciutadans poder visitar el metge de família, l’infermer o el pediatre dels seus fills en horari vespertí. De fet, aproximadament el 16 % de les visites s’han ateses durant l’horari d’horabaixa.

El Servei de Salut treballa per donar a cada pacient l’atenció que necessita adequant els mitjans a les seves necessitats. Entre les iniciatives que s’han posat en marxa o les que s’han desenvolupat en l’àmbit de l’atenció primària destaquen les rutes saludables, el segon dispositiu d’intervenció ràpida (DIR2), la instal·lació de retinògrafs, la implantació d’ecògrafs i d’espiròmetres digitals i la dotació de dermatoscopis. Però també cal fer menció de la potenciació de les interconsultes no presencials, també anomenades “teleconsultes”.