Notícies

Servei de Salut de les Illes Balears (Ibsalut)

El Servei de Salut reemborsarà 351.095 € a 14.824 pensionistes amb dret a devolució segons el sistema d’aportació farmacèutica

El reintegrament es farà de manera bimestral sempre que la quantitat superi els 10 €

A final de gener, el Servei de Salut preveu reemborsar 351.095 € a 14.824 pensionistes amb dret a devolució a partir de la implantació del nou sistema d’aportació farmacèutica el passat mes de juliol. Aplicant el Reial decret llei 16/2012, de 20 d’abril, la Comunitat Autònoma ha de reintegrar als pensionistes les quantitats que excedeixin els límits d’aportació establerts depenent de la renda de cadascú.

 

 

imagen

El reintegrament es farà bimestralment, de manera que el càlcul de l’import que s’hagi de retornar correspondrà a dos mesos. Així doncs, aquest mes s’abonarà la part corresponent al juliol i a l’agost. Tanmateix, només s’iniciarà el procediment de pagament quan la quantitat que s’hagi de reemborsar superi la quantitat de 10 €, que és el mínim establert pel Servei de Salut per iniciar-lo. En els casos en què no s’hagi assolit aquesta quantitat durant els mesos de juliol i agost, l’import pendent per reemborsar s’acumularà als períodes posteriors fins que s’arribi al mínim de 10 €.

 

 

En els mesos de juliol i agost, el Servei de Salut ha registrat un total de 40.229 pensionistes amb dret a devolució, per un import total de 447.688 €. Es preveu reemborsar el 78 % d’aquesta quantitat (351.095 €), que correspon al 36 % dels usuaris amb dret a devolució (14.824) per un import superior als 10 €. En cas que el Servei de Salut disposi de les dades necessàries, ordenarà d’ofici el reintegrament, que abonarà per mitjà d’una transferència bancària al compte corrent on es cobra la pensió de jubilació.

 

 

Sistemes de reintegrament

 

El Servei de Salut estableix dos sistemes de reintegrament:

  • Reintegrament automatitzat: per abonar la devolució de l’import, l’Administració inicia i gestiona directament el procediment amb les dades que figuren als seus registres. Per tant, cal que l’usuari estigui registrat en el sistema d’informació poblacional del Servei de Salut, que les prescripcions s’hagin generat amb el sistema de recepta electrònica i que el Servei de Salut tengui registrat el compte corrent del pensionista titular, facilitat per l’Institut Nacional de la Seguretat Social; a més, aquest compte corrent ha d’estar operatiu i a nom de la persona titular que tengui el dret al reintegrament.
  • Reintegrament no automatitzat: el procediment s’inicia a instàncies de cada usuari pertanyent al Servei de Salut de les Illes Balears, que hi ha de presentar la documentació necessària. Aquest procediment és oportú en els casos en què els medicaments s’hagin expedit manualment o bé en alguna oficina de farmàcia de fora de les Illes Balears, i també quan no s’hagi pogut obtenir el número del compte corrent mitjançant l’Institut Nacional de la Seguretat Social o s’hagi de modificar quan hi hagi discrepàncies sobre l’import que s’ha de reintegrar, o bé quan sigui necessari resoldre incidències derivades de dades errònies o incompletes.

 

 

Nou model d’aportació farmacèutica

El nou model d’aportació farmacèutica del sistema nacional de salut es va començar a aplicar l’1 de juliol de 2012 amb l’objectiu de garantir la sostenibilitat i la continuïtat del sistema sanitari establint mecanismes que assegurin que els pacients només retiren els fàrmacs que realment necessiten.

 

 

El Reial decret llei 16/2012, de 20 d’abril, de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del sistema nacional de salut, estableix els percentatges d’aportació segons el nivell de renda. Pel que fa als usuaris que són pensionistes, els que tenen una renda inferior a 18.000 € anuals assumeixen el 10 % del cost dels fàrmacs, però amb un límit màxim de 8 € al mes; els que cobren entre 18.000 i 100.000 € n’assumeixen el 10 %, però amb un màxim de 18 € al mes, i els que tenen una renda superior a 100.000 € se n’han de fer càrrec del 60 %, amb un màxim de 60 € al mes.

 

 

En canvi, queden eximits de pagar els medicaments receptats els usuaris que percebin rendes d’integració social o pensions no contributives, els que estiguin en la situació d’atur de llarga durada i que hagin perdut el dret al subsidi d’atur, els que segueixin un tractament derivat d’un accident de treball o d’una malaltia professional i els que estiguin afectats per una síndrome tòxica o per una discapacitat (regulada per la Llei 13/1982).

 

 

Per una altra banda, les rendes més altes són les que hi aporten més: els usuaris actius amb una renda igual o superior a 100.000 € anuals paguen el 60 % del cost dels medicaments; els que tenen una renda entre 18.000 i 100.000 € n’han de pagar el 50 %, i els que la tenen inferior a 18.000 € continuen pagant-ne el 40 %.

 

 

Actualment, tot usuari pot consultar l’aportació que li pertoca fer accedint al portal del Servei de Salut (www.ibsalut.es) i introduint-hi el número de la targeta sanitària i la data de naixement (o bé per mitjà d’un certificat electrònic). També es pot obtenir aquesta informació trucant al telèfon de cita prèvia (902 079 079) del dilluns al dissabte, de 7.00 a 21.00 hores.