\ S'estableix un sistema de cita prèvia telefònica basat en el tipus de consulta de l’usuari, i no en el professional que l’ha d’atendre


\ Es mantenen els circuits respiratoris implementats a causa de la COVID-19 i s'estableixen novetats com, per exemple, les unitats de gestió administrativa

 

Atenció Primària de Mallorca aposta per un nou model d'estructura organitzativa i de gestió clínica que potencia l'atenció telefònica i millora l'accessibilitat. Aquest nou model té com a principal objectiu dirigir el pacient cap el professional que millor pugui resoldre la seva necessitat. D’aquesta manera es millora l’eficiència i l’agilitat en l’assistència sanitària.

Així, s'estableix un sistema de cita prèvia telefònica basat en el tipus de consulta de l’usuari, i no en el professional que l’ha d’atendre. Es tracta de conèixer quina necessitat té l’usuari que demana cita per oferir-li el recurs sanitari o no sanitari més adient. Les cites s'organitzen segons el tipus de consulta (burocràtica, mèdica, d’infermeria, de farmàcia...). Aquest model s'ha començat a implantar a Mallorca i se’n preveu, més endavant, l’aplicació a Menorca, Eivissa i Formentera.

La implementació en els centres de salut dels dos circuits diferenciats segons si l’usuari presenta símptomes i signes de malaltia respiratòria o no respiratòria —com a conseqüència de la crisi sanitària de la COVID-19—es manté, atès que, tot i que la situació ha millorat notablement, encara és necessari continuar amb les mesures de prevenció.

Igualment, els centres de salut mantenen totes les mesures higièniques i de distància de seguretat establertes el mes de març. Durant el confinament, Atenció Primària va crear agendes genèriques de manera que la població podia ser atesa per qualsevol professional sanitari, i no necessàriament pel seu metge de capçalera. D’ençà del 8 de juny, els centres procuren —en la mesura del possible— que els pacients siguin atesos pel seu professional de referència.

El concepte tradicional d'accés al sistema sanitari canvia i s'introdueix la cita prèvia telefònica, que té com a finalitat dirigir el pacient cap al professional més idoni per resoldre la seva necessitat. El primer contacte sempre serà telefònic i, a partir d’aquí, el professional es posarà en contacte amb l’usuari per valorar si la consulta es pot resoldre telefònicament o presencial —sigui en el centre de salut o bé en el domicili del pacient. Actualment, l'única excepció aplicable a aquest sistema són les agendes de les consultes de pediatria, concretament el Programa de salut infantojuvenil —controls periòdics dels infants d’entre 0 a 14 anys— i les vacunacions, que sempre són presencials. Les consultes virtuals, a través d'Internet, s'han posat en marxa com a projecte pilot i s'ha demostrat que són altament eficaces en el procés assistencial. De moment, se’n manté l’activitat.

Es creen noves consultes com ara la de gestió administrativa, la dels tècnics d’auxiliars d’infermeria o la dels farmacèutics d’atenció primària. En el cas de les consultes d’infermeria, es creen nous protocols de gestió infermera. Es tracta, en definitiva, d’adequar els recursos a les necessitats dels usuaris:

Consultes de gestió administrativa: són de tipus burocràtic i ateses per les unitats de gestió administrativa (UGA), que estan a les àrees d’admissió dels centres de salut. És important remarcar que, fins ara, aproximadament el 30 % del temps que inverteix el personal mèdic és per resoldre gestions burocràtiques. El gestor administratiu podrà resoldre algunes consultes i gestionar-ne d’altres amb el professional més adient en cada cas i, d’aquesta manera, disminuirà la càrrega de feina del personal mèdic. Alguns exemples d’aquest tipus de consultes són renovar les receptes, sol·licitar un certificat de salut o un part de lesions, les peticions ortoprotètiques, etc. Es crea, a més, la figura del gestor administratiu hospitalari per millorar la continuïtat assistencial entre atenció primària i atenció hospitalària. Així s’eviten visites innecessàries al metge de família en casos com, per exemple, la petició d’una ambulància per fer un seguiment a consultes externes d’un hospital.

Consultes d'infermeria: es desenvolupen al màxim les competències del personal d'infermeria en l'atenció a la demanda, la promoció i el manteniment de la salut, i el seguiment de persones amb patologies cròniques, com per exemple la hipertensió o la diabetis. S'han creat vint-i-quatre protocols de gestió infermera, ja que aquest personal és el més idoni per resoldre segons quin tipus de consultes com ara ferides, síndrome miccional, diarrea, picades, taps de cerumen, insomni, cefalea, ansietat, etc. No obstant això, si aquest personal detecta signes d'alarma d’acord amb els protocols, el pacient serà derivat al metge.

Consultes de farmacèutics d’atenció primària: són ateses per farmacèutics d’atenció primària i estan relacionades amb els medicaments, com ara dubtes sobre la presa, efectes secundaris, problemes de desproveïment, etc. Aquestes consultes són molt útils, sobretot en els casos dels pacients polimedicats.

Consultes de tècnics auxiliars d’infermeria (TCAI): aquests tècnics, que també desenvolupen al màxim les seves competències, tenen accés al sistema d'informació d’atenció primària i hospitalària per consultar i tramitar peticions d'analítiques i registrar l’activitat assistencial. Es creen també agendes específiques dels TCAI a cada centre de salut.

 

 

0
0
0
s2sdefault

 

\ Armengol i Gómez han visitat la Central de Coordinació COVID-19, que manté la coordinació i la centralització de tota la informació sobre la malaltia

La presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, acompanyada de la consellera de Salut, Patricia Gómez, ha visitat aquest dilluns dematí la Central de Coordinació COVID-19, administrada per la Gerència d’Atenció Primària de Mallorca. Aquest centre s’encarrega de centralitzar i coordinar la gestió dels pacients infectats pel SARS-CoV-2.

Durant la visita, Armengol ha destacat que les Illes Balears han estat una de les primeres comunitats a treballar de manera directa a través d’Atenció Primària per vigilar l’expansió de la malaltia i evitar una ocupació molt alta dels hospitals: “Els sistemes de seguiment de les persones amb símptomes ens ha ajudat a tenir una bona situació de la pandèmia a la nostra comunitat autònoma”. En la mateixa línia, Armengol ha traslladat al personal que treballa en aquest centre “l’agraïment més sentit” per part del Govern per la seva “feina magnífica per protegir la salut de la ciutadania”. “Tots som conscients del que ha demostrat el personal sanitari i de la necessitat de tenir un sistema de salut pública”, ha expressat.

Llegeix més: Els centres de salut s’encarreguen de dur a terme el rastreig de contactes de pacients amb...
0
0
0
s2sdefault

\ Es tracta de 144 treballadors sanitaris i 9 conductors que donaran suport als 22 PAC i 4 SUAP de Mallorca

\ Es pretén mantenir la continuïtat assistencial durant els caps de setmana, a més de millorar la cobertura telefònica i l'atenció domiciliària

 

Atenció Primària de Mallorca ha reforçat amb 153 professionals els Punts d'Atenció Continuada (PAC) i els Serveis d'Urgència d'Atenció Primària (SUAP) de Mallorca per afrontar les necessitats assistencials derivades de la COVID-19. Aquest reforç, que s'ha dut a terme en els darrers dies, té com a finalitat mantenir durant els caps de setmana la continuïtat assistencial —amb els nous circuits d'atenció respiratòria creats arran del nou coronavirus—, a més de millorar la cobertura telefònica i l'atenció domiciliària.

 

Del total de professionals contractats, 144 són sanitaris i 9, no sanitaris. D’aquesta manera, s’han incorporat 40 professionals administratius; 53 infermers/infermeres; 33 metges/metgesses de medicina de família i comunitària; 6 pediatres; 12 tècnics/tècniques en cures auxiliars d'infermeria i 9 conductors/conductores. Actualment, a Mallorca hi ha 22 PAC —distribuïts arreu de Mallorca— i 4 SUAP —ubicats un a Inca i tres a Palma (l’Escorxador, Escola Graduada i Son Pisà).

Llegeix més: Atenció Primària reforça amb 153 professionals els punts d'atenció continuada i serveis d'urgència...
0
0
0
s2sdefault

 

\ Funciona des de divendres passat i ja ha resolt 462 consultes per Twitter, Facebook i Instagram

\ Quinze professionals sanitaris responen aquestes consultes de manera voluntària

 

Quinze professionals sanitaris d’Atenció Primària de Mallorca atenen consultes de salut per mitjà de les xarxes socials, amb l’etiqueta #APMallorca. Aquest servei de consultes en línia es va posar en marxa divendres passat i ja ha resolt 462 consultes (102 per Twitter, 130 per Facebook i 230 per Instagram). Aquesta iniciativa pretén oferir respostes sanitàries als ciutadans que estan a ca seva i evitar, així, que augmenti la pressió assistencial en els centres de salut. Per respectar la intimitat dels pacients i la protecció de dades, la consulta virtual s’ha de fer amb un missatge privat.

 

Aquest servei l’ofereix un equip de quinze professionals, que treballen de manera voluntària, conjunta i coordinada. Responen les consultes plantejades pels usuaris entre les 08.00 i les 20.00 h. Són sobretot metges de família, pediatres, infermeres i comares. Recentment, també s’ha incorporat una fisioterapeuta a l’equip. De moment no atén consultes dels usuaris, però ofereix suport consultiu a la resta dels professionals.

Llegeix més: Atenció Primària de Mallorca posa en marxa la Consulta virtual de salut #APMALLORCA, a les xarxes...
0
0
0
s2sdefault

\ Es tracta d’una mesura sense precedents per preparar-se en cas de passar a una fase més avançada de la pandèmia COVID-19

L’assistència dels centres de salut d’Atenció Primària de Mallorca s’ha reorganitzat durant els darrers dies per estar preparats en cas de passar a una fase més avançada de la pandèmia de COVID-19. En la línia de contenir al màxim la possibilitat de contagis i protegir als professionals sanitaris, els centres de salut han habilitat consultes específiques per a l’atenció de les malalties respiratòries, entre les quals es pot trobar la COVID-19. Aquestes consultes es troben separades físicament de les generals; d’aquesta manera els pacients no han de compartir el mateix espai a les sales d’espera.

A més, a partir de dilluns els centres de salut implementen un sistema de triatge telefònic a càrrec de professionals sanitaris per tal de donar una primera atenció telefònica als pacients que vulguin resoldre dubtes i a tots aquells que no necessitin una atenció immediata. Aquest sistema distribuirà l’atenció sanitària en visites telefòniques, burocràtiques o presencials al centre de salut o al domicili.

Per altra banda, fa una setmana que varen començar a operar a Mallorca les noves Unitats Volants d’Atenció al COVID-19 (UVAC). Es tracta d’uns equips creats ad hoc per atendre els casos confirmats i els que estiguin en investigació per possible infecció pel coronavirus SARS-CoV-2. Actuen al domicili de les persones afectades sempre que les circumstàncies del cas —condicions del pacient i del domicili— ho permetin.

Cada UVAC està dotada d’un metge, un infermer i un conductor que han rebut formació i entrenament especials. Pertanyen a Atenció Primària però només poden ser activats pel SAMU 061.

Així mateix, Atenció Primària de Mallorca informarà puntualment dels canvis que es puguin produir en la seva organització, a més de consells d’autocura i coneixement del COVID-19 pels ciutadans a través dels seus canals a les xarxes socials (Twitter, Facebook i Instagram).  

0
0
0
s2sdefault

Subcategories

Agenda AP Mallorca

Desembre 2021
L M X J V S D
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31