L’objectiu principal és prevenir els incidents que poden produir  dany involuntari a un pacient 

Pretén evitar els problemes derivats de situacions com ara errors en la medicació o una manca de comunicació entre els nivells assistencials

 

Atenció Primària de Mallorca ha presentat avui el Pla Estratègic de Seguretat del Pacient 2019-2023. Aquest pla suposa un avenç molt important i és una estratègia prioritària per Atenció Primària de Mallorca. En la pràctica diària es produeixen incidents relacionats amb la seguretat del pacient que, de vegades, li poden generar un dany involuntari–per exemple, prescriure penicil·lina a un pacient al·lèrgic-.  Tot i que la pràctica sanitària en atenció primària és raonablement segura (amb una freqüència baixa d’incidents, la majoria dels quals són lleus) està demostrat que els que finalment es produeixen són evitables en un 70% dels casos si es treballa en la millora de la seguretat del pacient i en la gestió de riscos (seguint l’exemple anterior, que el sistema de recepta electrònica avisi al prescriptor de penicil·lina que aquesta medicació és incompatible amb el pacient).

 

La consellera de Salut ha assistit avui a la presentació del pla estratègic al centre Flassaders de Palma, acompanyada pel director general del Servei de Salut, Juli Fuster; la subdirectora d’Atenció Primària i Atenció a les Urgències Extrahospitalàries, Rosa Duro; i el gerent d’Atenció Primària de Mallorca, Miquel Caldentey.

 

El concepte de seguretat del pacient sorgeix de l’acceptació que els professionals es poden equivocar i que és necessari aprendre dels errors i establir mecanismes perquè no es tornin a produir. Situacions com receptar antibiòtics en infeccions víriques o que es produeixin confusions a l’hora de prendre la medicació quan es tracta de pacients amb més d’una malaltia crònica i polimedicats poden ser corregides amb una bona gestió de riscos. Es tracta de reduir el risc fins a un mínim acceptable.

 

El principal objectiu del pla estratègic és prevenir i minimitzar els errors i els incidents derivats de l'activitat sanitària per tal d'oferir una atenció primària més segura. El pla compta amb nou línies estratègiques:

 

  1. Difondre la cultura de seguretat del pacient a tota l’organització.
  1. Identificar, analitzar i planificar els riscos potencials.
  1. Establir una bona comunicació entre professionals i pacients en clau de seguretat.
  1. Millorar la comunicació i la coordinació entre diferents nivells assistencials.
  1. Fomentar les pràctiques segures en el dia a dia dels professionals.
  1. Facilitar un entorn segur de treball per professionals i pacients.
  1. Evitar intervencions innecessàries com el sobrediagnòstic o el sobretractament.
  1. Fomentar la investigació per millorar el coneixement en la matèria.
  1. Implicar als pacients en la cultura de la seguretat.

 

 

L’estudi més important que s’ha fet a Espanya sobre la seguretat del pacient en atenció primària és l’estudi APEAS, realitzat l’any 2007. Va concloure que la freqüència d’incidents era baixa i el caràcter d’aquests era lleu. No obstant això, un set per cent dels ciutadans visitats en un any es podien veure afectats.

 

0
0
0
s2smodern

Agenda AP Mallorca

Febrer 2019
L M X J V S D
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28