Cuidar la salut

Les vostres decisions són importants per a la vostra salut

Consells per dormir bé: No dorm bé. Tenc insomni?

Consells per dormir bé

No dorm bé. Tenc insomni?

Oriol Lafau, coordinador autonòmic de Salut Mental de les Illes Balears, us dona alguns consells.

  • No dorm bé. Tenc insomni?

    La incertesa, l'angoixa, la por... En aquests moments de desconfinament, en el marc de l’estat d’alarma sanitària generada per la COVID-19,és probable que el vostre son no sigui de bona qualitat. El més important és trobar remeis perquè això no esdevingui insomni.

  • Quines rutines hauria de seguir al matí?
    • Al cos li va molt bé tenir una agenda interna.
    • Heu de fer coses que us activin el cos i la ment ,com per exemple estudiar, fer feina o fer exercici.
    • Establiu-vos uns horaris i procurau seguir-los.
    • Intentau no fer coses que siguin passives durant el matí, com per exemple mirar la televisió o consultar massa el telèfon mòbil. Aquestes activitats les podeu fer més cap a l’horabaixa.
  • Em pot ajudar la llum del sol?

    És important que prengueu la llum del sol almenys dues hores cada dia, i sobretot que ho faceu sense ulleres de sol.

    Podeu berenar, estudiar o teletreballar mentre us toca el sol. Això us farà segregar una hormona que ens permet diferenciar la nit del dia, el son de la vigília.

  • És bo fer la migdiada?

    Llevat dels infants, és important que la població jove, adulta i la gent gran no faci la migdiada habitualment. Si, tot i així, no la podeu deixar de fer, procurau que no sigui de més de vint minuts i que no s’allargui més enllà de les cinc de l’horabaixa.

  • Puc escoltar notícies?

    És clar que podeu escoltar notícies, però és millor fer-ho durant el matí o a primera hora de l'horabaixa. Si les escoltau el vespre, abans d'anar a dormir, el vostre cap hi pot quedar pensant i us n’anireu a dormir fent-hi voltes. Això us farà anar a dormir malament.

  • Què faig a partir de les vuit del vespre?

    Apagau la tauleta tàctil, el mòbil, l’ordinador i, sobretot, els videojocs. La llum de tots aquests aparells fa que el cervell es confongui i percebi que és de dia.

  • Quines coses puc fer abans d'anar a dormir?
    • Si es tracta d’infants, explicar-los  un conte o fer un exercici de relaxació juntament amb ells els pot ajudar a dormir molt millor.
    • Si sou adult, intentau fer bones respiracions i/o meditació, si us agrada. Un altre recurs que sempre ha estat molt efectiu és el de la lectura. Així, per exemple, llegir una novel·la lleugera a la nit, ajuda a separar-se de la realitat i a dormir millor.
  • Persianes obertes o tancades per dormir?

    Deixau-les una mica obertes: sempre és molt més agradable i més sa que us desperti un raig de sol que no la vibració d'un mòbil.

  • Quins aliments o begudes hauria d'evitar?

    La xocolata, les begudes de cola, el cafè, el te, etc. contenen excitants i no són bons per dormir. Procurau evitar-los a partir de les quatre de l’horabaixa.

    Si no podeu deixar de fumar, intentau no fer-ho una hora abans d'anar a dormir. I, si us despertau durant la nit, no fumeu.

  • Quins remeis naturals es recomanen?

    La valeriana, la flor de taronger, o la til·la us poden ajudar. En canvi, no us ajudarà gens automedicar-vos ni prendre substàncies tòxiques per dormir.

    Evitau l'alcohol, perquè és un molt mal aliat per al son.

  • Quan veuré resultats?

    Si en una, dues o tres nits no aconseguiu dormir bé, procurau mantenir la calma El son no és un mecanisme perfecte i pot no ajustar-se immediatament. Cal que tingueu confiança. A poc a poc el vostre cos s'anirà regulant.