Logo ASEF

Nena i dona ciència

\ Les investigadores Consuelo Corrionero i Maria Costa acosten a infants el paper de la dona investigadora

\ Entre els objectius que es persegueixen hi ha els de desenvolupar el pensament crític  i visibilitzar la dona investigadora

En 2015, Nacions Unides va proclamar l’11 de febrer com el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència per denunciar la desigualtat de gènere existent en el món de la recerca i aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa de les dones i les nenes en la ciència.

Entre el 8 i l’11 de febrer, l’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera s’ha sumat als actes de celebració d’aquest Dia Internacional per mitjà de xerrades impartides per les investigadores Consuelo Corrionero, metgessa del Centre de Salut Vila, i Maria Costa, documentalista de l’Àrea de Salut, als centres educatius CEIP Sa Bodega, CEIP Can Cantó, Col·legi Santíssima Trinitat i CEIP Sant Rafel. Per tercer any consecutiu els actes han estat organitzats per l’Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa) i la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca, amb la col·laboració de la Universitat de les Illes Balears.

Aquestes xerrades d’investigadores de diferents branques científiques pretenen fomentar les vocacions entre els infants i fer visible la tasca investigadora de les dones. Tenen com a objectius proporcionar-los referents científics femenins, explicar-los el paper de la ciència i la recerca en la societat, demostrar-los com s’aplica la ciència en el món real i transmetre’ls la idea que la ciència com a professió és viable i emocionant.

Les científiques voluntàries expliquen als infants la seva experiència amb la finalitat de visibilitzar la seva professió i, així, combatre estereotips i biaixos culturals que poden provocar actituds negatives cap a la ciència i la tecnologia, amb la intenció de lluitar contra la desigualtat de gènere en aquests camps.

Segons un estudi que es va fer a catorze països, les probabilitats que les estudiants acabin un grau, un màster i un doctorat en alguna matèria relacionada amb la ciència són del 18 %, del 8 % i del 2 %, respectivament, mentre que les probabilitats per als estudiants són del 37 %, del 18 % i del 6 %.

A més, altres estudis revelen també que les nenes, a partir dels sis anys, comencen a considerar-se menys intel·ligents que els seus companys masculins tot i que són elles les que tendeixen a destacar en resultats acadèmics durant tot el seu desenvolupament.