Logo ASEF

\ S'ha fet un simulacre amb evacuació parcial després d’un incendi a la pista de l'heliport per accident durant l'aterratge per recollir un pacient

\ En el simulacre s'han aplicat el Pla d'emergència de l'heliport, el Procediment de salvament i extinció d'incendis i el Pla d'autoprotecció vigent del complex hospitalari

L'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera ha fet avui un simulacre d'incendi a l'heliport de l'Hospital Can Misses. En l'exercici s'ha simulat l'incendi de l'helicòpter en el moment de l'aterratge per recollir un pacient que havia de ser traslladat a l'Hospital Universitari Son Espases.

El simulacre ha comptat amb la participació i coordinació de diferents organismes, com l'Àrea de Salut, el SAMU 061, el gestor de l'heliport —Airtech Llevant, SL— i la societat concessionària. En ell s'ha aplicat el Pla d'emergència de l'heliport, el Procediment de salvament i extinció d'incendis i el Pla d'autoprotecció vigent del complex hospitalari.

El simulacre s’ha iniciat amb un avís del SAMU 061, a les 11 hores, a la centraleta de l'Àrea de Salut advertint del desplaçament de l'helicòpter a l'Hospital Can Misses per recollir un pacient i traslladar-lo a l'Hospital Son Espases.

Sempre segons el simulacre, en l'operació d'aterratge de l'aeronau s'ha produït un incident que ha derivat en un incendi en la pista de l'heliport. El pilot i el copilot han pogut sortir tot sols de l'aeronau, però presenten cremades i precisen assistència mèdica immediata. En aquest instant s’ha activat el pla d'emergència de l'heliport.

El personal de seguretat ha contactat amb la centraleta de l'Hospital informant de l'accident en la pista, de l’abast, del tipus d'aeronau, del nombre i de l'estat dels ocupants i comunicant qualsevol informació d'interès. La centraleta ha posat en marxa el protocol d'emergències del pla d'autoprotecció vigent a les instal·lacions hospitalàries.

En aquest sentit, la centraleta ha avisat el cap d'Emergències i al cap d'Intervenció. A continuació ha contactat amb Emergències 112 per comunicar l’accident.

Posteriorment s’ha avisat el personal sanitari d'emergències de l'Hospital i el SAMU 061 i s'ha comunicat que l'heliport quedava inoperatiu. D'igual manera, s'ha traslladat la informació al gestor de l'heliport, Airtech Llevant, SL, perquè dugués a terme les gestions necessàries.

Per intentar contenir el foc l'equip de segona intervenció ha intervingut amb la mànega de la BIE (boca d'incendi equipada).

Finalment, a les 11.15 hores s'ha contingut l'incendi sense necessitat d'avisar els bombers. Després d'evacuar tota la zona de l'heliport, s'ha donat per finalitzat l'exercici.

El simulacre ha constat de tres fases: preparació, execució i avaluació (judici crític). Per a això, s'ha format un equip d'àrbitres multidisciplinari, integrat per personal dels serveis tècnics de l'Àrea de Salut, de l'empresa concessionària i la tècnica de la Unitat Bàsica de Prevenció de Riscs Laborals. La funció de l'equip ha estat la d'observar com es duia a terme el simulacre i determinar quins factors negatius s’hi han apreciat per corregir-los posteriorment. De fet, després del simulacre s'ha emès un informe amb l'anàlisi i les propostes de millora.

Alguns dels objectius de la implantació són formar i informar tot el personal sobre el protocol d'actuació segons l'equip d'emergència al que pertanyi, conèixer la ubicació dels mitjans de protecció i les vies d'evacuació, mantenir lliures d'obstacles les àrees properes als mitjans de protecció, atacar el sinistre en el moment en què es detecta i fins que es rep l'ordre d'evacuació o siguin rellevats per les ajudes exteriors, i, finalment, conèixer els punts de reunió exteriors.